Spartusis pasirinkimas

TOYOTA GAZOO Racing Baltics išvyko į 2023 m. Dakaro ralį

Ištvermės varžybų legenda lietuvis Benediktas Vanagas ir estas šturmanas Kuldar Sikk šiemet kelia sau aukščiausią tikslą – patekti į Dakaro ralio TOP 10.

TOYOTA GAZOO Racing Baltics komanda dalyvaus 2023 m. Dakaro ralyje su jungtinėmis lietuvių-estų pajėgomis, nes ralio legenda Kuldar Sikk užims šturmano vietą šalia žymaus lietuvių lenktynininko Benedikto Vanago.

Komanda lenktyniaus su naujausiu Toyota GR DKR Hilux automobiliu – 2,7 tonos žvėrimi, kurį varo 3,5 l V6 bi-turbo benzininis variklis, leidžiantis šiai dykumų transporto priemonei bekelėje išvystyti iki 200 km/h greitį. Iš tiesų, automobilis yra beveik identiškas Toyota gamykliniam modeliui, kuris laimėjo prieš tai vykusias Dakaro lenktynes.

Gauti šį automobilį buvo išties nelengva, tačiau Toyota laiko „TOYOTA GAZOO Racing Baltics“ privačia atsidavusių profesionalų komanda, todėl didžiausias automobilių gamintojas suteikė komandai ne tik automobilį, bet ir visą reikiamą technologinę pagalbą.

Benedikto Vanago Lietuvoje pristatyti nereikia – jis yra labiausiai atpažįstamas lenktynininkas šalyje. Jis turi sukaupęs didesnę nei 25 metų patirtį įvairiose lenktynėse, raliuose, kroso ir bekelės varžybose, o Dakaro ralyje startavo jau 10 kartų,  tad B. Vanagas yra neabejotinai viena įvairiapusiškiausių automobilių sporto žvaigždžių regione.

Kuldar Sikk, Estijos ralio legenda, yra pirmasis sportininkas, startavęs 100 WRC ralių. Anksčiau jis buvo šturmanu Urmo Aava, Ott Tänak ir ukrainiečio Juri Protassov komandose, o 2022 m. birželį prisijungė prie TOYOTA GAZOO Racing Baltics. Nuo tada vyrai turėjo nemažai praktikos dalyvaudami trijuose FIA Europos taurės Baja ralio etapuose Italijoje, Lenkijoje ir Vengrijoje. Vengrijos Baja etape TOYOTA GAZOO Racing Baltics komanda iškovojo pirmąją vietą.

  • Benediktas Vanagas: „Kuldar yra tikras profesionalas“

    „Vietoj to, kad pasikviestume kokį nors Dakaro ralio veteraną, mes pasirinkome profesionalą, kuris turi noro tobulėti ir ambicijų užbaigti ką pradėjęs. Mokymosi procesas ir pasitobulinimai, kuriuos atlikome kartu su Kuldar, suteikia man pasitikėjimo, žinant, kad jis sėdės šalia manęs šio nepaprasto iššūkio metu“, sako Benediktas Vanagas. „Jo perėjimas iš klasikinio ralio į kroso ralį kėlė nemažai iššūkių, tačiau jis viską atliko taip, tarsi taip buvo itin lengva“,  priduria Benediktas.

  • Kuldar Sikk: „Tai didelė atsakomybė“

    „Kalbant atvirai, mūsų išsikeltas tikslas šiame Dakaro ralyje patekti į TOP 10 yra didelė atsakomybė. Bet tas faktas, jog didžiausias pasaulyje automobilių gamintojas mumis tiki ir perdavė mums iš esmės tas pačias technologijas kaip TOYOTA GAZOO Racing komandai bei teikia paramą, suteikia man optimizmo. Tikslai yra nustatyti, o mes esame pasirengę kovoti su pasauliniais lyderiais. Sau jau tai įrodėme, ir dabar esame pasirengę šiam didžiajam iššūkiui.“

Apie 2023 m. Dakarą

Jis prasidės gruodžio 31 d. ir tęsis iki 2023 m. sausio 15 d. Dakaro ralis yra neabejotinai sudėtingiausios lenktynės pasaulyje. „Dykumos maratonas“, rengiamas Saudo Arabijoje, yra sudarytas iš 500 km ilgio specialių ruožų, o pats ralis tęsis ne mažiau nei dvi savaites, kurių metu numatyta vos viena diena pertraukai. Šios varžybos reikalauja ypatingo pasiruošimo, užsispyrimo, jėgos bei geležinės ištvermės, nes toks ralis yra tikras fizinis ir psichologinis iššūkis visiems dalyviams – tiek atletams, tiek jų automobiliams, tiek ir techniniam personalui.

  •  

    TOYOTA GAZOO Racing GR DKR Hilux T1+
    techniniai duomenys

    Variklis: 3,5 litro bi-turbo V6, V35A variklis
    Pavarų dėžė: Sadev 6 pavarų su sekvencinio perjungimo funkcija
    Galia: 298 kW
    Sukimo momentas:  660 Nm
    Degalų bako talpa: 540 l
    Padangos: BF Goodrich, 37 colių

  •  

    Pagrindiniai faktai apie Benediktą Vanagą

    Amžius: 45 metai
    2015 m. Dakaro ralio 1-oji vieta privačių komandų kategorijoje
    2017 m. FIA Baltic Rally Trophy 1-oji vieta bendroje įskaitoje
    2019 m. Dakaro ralio 11-oji vieta bendroje įskaitoje
    2020 m. Dakaro ralio 15-oji vieta bendroje įskaitoje
    2021 m. Dakaro ralio 12-oji vieta bendroje įskaitoje

  •  

    Pagrindiniai faktai apie Kuldar Sikk

    Amžius: 43 metai
    A 2000+ sidabro medalis
    N 2000+ bronzos medalis
    Daugiau nei 100 WRC startų
    Ankstesnis Urmo Aava ir Ott Tänak šturmanas
    Estijos Automobilių Sporto Asociacijos tarybos narys

Dakaras 2023: Interviu su Kuldaru Sikku

„Dakaras buvo vienos sudėtingiausių ir pavojingiausių lenktynių mano karjeroje“


Dakaro debiutantas Kuldaras Sikkas yra dalyvavęs daugiau nei šimte Pasaulio ralio čempionato (PRČ) lenktynių. Vis dėlto, jo nuomone, Dakaras buvo vienos sudėtingiausių ir pavojingiausių lenktynių jo karjeroje. Komandos „TOYOTA GAZOO Racing Baltics“ Benedikto Vanago ir Kuldaro Sikko ekipažo kelionė netikėtai baigėsi ketvirtąją ralio dieną.


Pasiruošimas Saudo Arabijoje vykstančiam Dakaro raliui Jums prasidėjo jau 2022 metų viduryje, dalyvaujant Bajos (trumpųjų ralio reidų) lenktynėse. Kokia buvo tokio pasiruošimo svarba?

Jei lygintume taip vadinamą „įprastą“ ralį su Dakaru, Baja yra tarsi jų derinys, tačiau savo pobūdžiu ji artimesnė Dakarui. Dalyvavimas ralyje išties suteikė man žinių, kaip tvarkytis su situacija, kai nežinai, kas laukia maršrute. Ralio reiduose negalima iš anksto susipažinti su maršrutu, o  stenograma nėra ruošiama. Vis dėlto, priešingai nei Dakare, Bajoje mažai bekelės. Tai man padėjo suprasti, kas iš tiesų yra ralio reidas.

Prieš Dakaro ralį šiek tiek treniravotės Maroke. Ko konkrečiai ten išmokote?

Turėjau dvi pagrindines užduotis: išmokti skaitmeninę navigacijos knygą ir naviguoti kopose bei dykumoje. Bajoje orientuojamės pagal navigacijos knygos piktogramas taip kaip ir „įprastame“ ralyje, o Dakare daugiausiai orientuojamės pagal kompasą.

PRČ šturmanas ir Dakaro šturmanas yra gana skirtingos pareigos. Kaip prie jų prisitaikėte?

Draudimas Dakare naudotis savo laikrodžiu buvo psichologiškai sunkiausias. Mums leido naudotis organizatoriaus įteiktu rodykliniu laikrodžiu. Nors lenktynių laikai matuojami sekundėmis, tiksliai laiką matuoja tik organizatoriaus sistemos. Per lenktynes savo etapų laiką matuoju vienos dešimtosios sekundės dalies tikslumu, todėl geriau suvokiu, kaip greitai važiuojame.

Jei Dakaro navigacijos knygoje parašyta, kad reikia tam tikra kryptimi važiuoti pagal kompasą 15 km, tai nereiškia, kad šturmanas visą laiką tyli. Kartu su vairuotoju stengiamės surasti geriausią maršrutą iš taško A į B, o gamtoje neįmanoma važiuoti visiškai tiesiai. Reikia padėti vairuotojui palaikyti kryptį.

Dakare yra daug nenuspėjamų dalykų. Kaip planavote savo taktiką skirtingomis ralio dienomis?

Žinoma, aptardavome dienos planą kiekvieną rytą – koks turi būti slėgis padangose ir daugybę kitos išsamios informacijos. Vis dėlto, ne mes planuojame Dakarą, o Dakaras mums planuoja maršrutą. Manau, kad 99 % vairuotojų turi savo taktiką, tačiau gyvenimas dažnai pakrypsta visai kitaip.

Keturiskart Dakaro čempionui Nasserui Al-Attiyahui planus įgyvendinti sekasi neblogai. Jis nesistengia laimėti etapo, jei žino, kad kitą dieną laukia sudėtingas navigacijos iššūkis, nes protingiau priekyje leisti važiuoti kitiems.

Vieną dieną jus užgriuvo tokia lavina techninių problemų, kad kiti būtų pradėję galvoti apie pasitraukimą. O kaip Jūs?

Pirmiausia sprogo padanga, ją pakeitėme, tada trūko kintamosios srovės generatoriaus dirželis, pakeitėme ir jį. Po to – vėl padanga, ją pakeitėme, galiausiai sugedo hidraulinis domkratas, jį teko išimti iš automobilio. Su turimais įrankiais atlikome paskutinius automobilio remonto darbus trasoje, po to pažiūrėjome į navigacijos knygą ir pamatėme, kad dar liko 200 km… Atėjo naktis ir paskutinius 100 km ralio automobiliu važiavome be šviesų. Kitu atveju greičiausiai būtume kėlę baltą vėliavą, tačiau čia – Dakaras, čia žmonės nepasiduoda.

Po smūgio į akmenį teko pasitraukti. Kaip situacija atrodė sėdint automobilyje?

Žiūrėdami vaizdo įrašą, matėme akmenį. Manau, tuo metu atrodė, kad galėjome jį pervažiuoti. Važiuojant dideliu greičiu, sunku tiksliai įvertinti kliūties aukštį ir atstumą. Nerimą kėlė tai, kad Carlosas Sainzas šalia keitė padangą ir mes turėjome laikytis šiek tiek labiau į šoną, kad jo neužkliudytumėme. Paprasčiausiai taip įvyko.

Pasitraukėte maždaug prieš savaitę. Ar Dakare įgyta patirtis Jus nuvylė?

Dakaro ralis buvo vienos iš sunkiausių ir pavojingiausių lenktynių, kuriose teko dalyvauti. Daugiausiai dėl netikėtumų. „Normaliame“ ralyje pasiruošiame navigacijos knygą ir ji padeda nuspręsti, maždaug kokiu greičiu važiuoti. Žinoma, gali pasitaikyti netikėtumų, pvz., pasikeitęs sukibimas ir pan., tačiau jų nėra tiek ir tokių kaip Dakare. 

Gaila, kad nepavyko užbaigti lenktynių. Etapai, oro ir vairavimo sąlygos yra viena, o psichologinė ištvermė – visai kas kita. Pavyzdžiui, kai reikia atsikelti ryte dešimtą ralio dieną ir nuvažiuoti dar 300 kilometrų dideliu greičiu, kitą dieną – dar 400, po to – dar 300. Šios patirties pasiilgstu.

Kas toliau?

Automobilis į Europą atvyksta vasario viduryje. Jį reikia suremontuoti, tada galėsime galvoti apie kitus žingsnius.

 

Kristjanas Sooperis